"Από όλες τις αισθήσεις να εμπιστεύεσαι μόνο την όραση"

Αριστοτέλης

A- A A+

Όραση και ηλεκτρονικοί υπολογιστές

Όραση και ηλεκτρονικοί υπολογιστές

Οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι το 75%-90% των ανθρώπων που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς υπολογιστές (Η/Υ) παρουσιάζουν προβλήματα στην όραση και τα μάτια τους.

Τα συμπτώματα εμφανίζονται αφενός όταν οι οπτικές ανάγκες της εργασίας υπερβαίνουν τις οπτικές ικανότητες του ανθρώπου, και αυτό συμβαίνει πιο συχνά όταν ο χώρος εργασίας δεν είναι και τόσο κατάλληλος και έτσι απαιτείται μεγαλύτερη οπτική προσπάθεια, αφετέρου όταν ο χρόνος απασχόλησης μπροστά στην οθόνη έχει αυξηθεί υπερβολικά τα τελευταία χρόνια, μίας και ο υπολογιστής δεν αποτελεί μόνο «εργαλείο» εργασίας αλλά και συσκευή διασκέδασης.

Ο Η/Υ έχει διεισδύσει στη ζωή μας σε τόσο μεγάλο βαθμό, ώστε να τον χρησιμοποιούν το 70% των ενηλίκων και περισσότερο από το 90% των παιδιών ηλικίας 4-18 ετών.

Όλα αυτά είναι αρκετά για να κάνουν την εμφάνισή τους διάφορα συμπτώματα και ενοχλήσεις συνυφασμένες με την όραση.

Συμπτώματα στα μάτια

• Αίσθηση καύσου και βάρους στους βολβούς.
• Τσούξιμο ή και πόνος.
• Δακρύρροια και ξηροφθαλμία.
• Ερεθισμός και ερυθρότητα.

Συμπτώματα στην όραση

• Θολή όραση.
• Δυσκολία ανάγνωσης.
• Αδυναμία εστίασης.
• Ανεπάρκεια προσαρμογής.
• Διάσπαση συγκέντρωσης.
• Φωτοφοβία.

Όλα αυτά τα συμπτώματα και οι ενοχλήσεις αποτελούν το οπτικό-οφθαλμικό σύνδρομο του υπολογιστή (computer vision syndrome).

Όραση και ηλεκτρονικοί υπολογιστές

Πώς αντιμετωπίζεται το οπτικό-οφθαλμικό σύνδρομο του υπολογιστή

- Ο φωτισμός του χώρου θα πρέπει να είναι επαρκής και διάχυτος. Είναι σημαντικό να μην υπάρχει καμία λάμπα ή παράθυρο που να δημιουργεί ανάκλαση στην οθόνη του υπολογιστή, όπως και είναι εξίσου κακό για το οπτικό μας σύστημα το δωμάτιο να είναι σκοτεινό.
- Η οθόνη του υπολογιστή πρέπει να βρίσκεται ακριβώς μπροστά και όχι πλάγια, σε ύψος περίπου 20 μοίρες πιο χαμηλά από τη νοητή ευθεία των ματιών και σε απόσταση μεταξύ 55-60cm. Η σωστή θέση της οθόνης επιτρέπει την άνετη σύγκλιση και συνεργασία των ματιών.
- Η παρατεταμένη προσήλωση στον υπολογιστή αυξάνει τη θερμοκρασία του ματιού, μειώνει το ρυθμό του βλεφαρίσματος (το ανοιγοκλείσιμο των βλεφάρων) και έτσι τα μάτια στεγνώνουν. Είναι χρήσιμο να προσπαθούμε να ανοιγοκλείνουμε τα μάτια περισσότερες φορές. Αν αυτό δεν αρκεί και έχουμε την αίσθηση άμμου μέσα στα μάτια, καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε τεχνητό δάκρυ. Η συνεχής χρήση όμως των τεχνητών δακρύων δημιουργεί εθισμό και τα μάτια εκκρίνουν όλο και λιγότερο δάκρυ.
- Είναι καλό να ακολουθούμε τον κανόνα 20/20/20, δηλαδή κάθε 20 λεπτά χρήσης υπολογιστή να κάνουμε διάλειμμα για 20 δευτερόλεπτα κοιτώντας ένα τοπίο ή αντικείμενο σε απόσταση 20 ποδιών (περίπου 6 μέτρα).
- Για να πετύχουμε, όμως, την ιδανική οπτική εργονομία και για να μην κουράζονται τα μάτια μας καθόλου είναι απαραίτητη η χρήση των ειδικά κατασκευασμένων γυαλιών με φακούς που απορροφούν στο 100% την ακτινοβολία που εκπέμπεται από τις οθόνες.

Οι απορροφητικοί φακοί με χρώμα υποκίτρινο (CSR) δεν επιτρέπουν στο μπλε φως που εκπέμπουν οι υπολογιστές, τα laptop, τα tablets, αλλά και τα κινητά να εισχωρήσουν στα μάτια.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα στο Πανεπιστήμιο Οπτομετρίας στη Μαδρίτη διαπιστώθηκε ότι οι οθόνες δημιουργούν προωρότητα στην εμφάνισης του καταρράκτη και καταστρέφουν τους φωτοϋποδοχείς της ωχράς κηλίδας.

Τα ειδικά γυαλιά-φίλτρα CSR που κατασκευάζονται στη Βαρκελώνη είναι τα μόνα αναγνωρισμένα με την ιδιότητα απορρόφησης του μπλε φωτός στο 100%. Αυξάνουν το contrast, το βάθος πεδίου, την αντίληψη των χρωμάτων και την ευκρίνεια και προστατεύουν την όραση και τα μάτια μας από μόνιμες βλάβες από τα ηλεκτρονικά μέσα.

Οι φακοί CSR για το μπλε φως συνοδεύονται από πιστοποιητικό γνησιότητας.

 

alepou

nea exelixeis

Χρησιμοποιούμε cookies για την καλύτερη περιήγηση στον ιστότοπο.